Diggin' In The Crates, kortweg DITC, werd opgericht door Diamond D (producer en rapper), Lord Finesse (rapper en producer) en Showbiz & AG (respectievelijk producer en rapper). De groep draagt pas vanaf begin jaren '90 de naam Diggin' In The Crates, maar het viertal was al op jonge leeftijd gezamenlijk actief op house- en blockparty's in The Bronx, New York. De naam `Diggin' In The Crates' (`Graven In De Kratten') slaat op hun liefde voor oude jazz- en funkplaten.
De crew
Diamond D (die wegens een juridische kwestie met zijn uit Californië afkomstige naamgenoot officieel Diamond heet) was de eerste die een plaat uitbracht, genaamd `I'm Not Playing', samen met Master Rob en The Ultimate Force.
In 1989 bracht Lord Finesse (Robert Hall) zijn debuut `Funky Technician' uit, een plaat die al snel een underground klassieker werd. Vanaf toen begon het balletje te rollen. Lord Finesse: "Iedereen dacht: `Finesse komt uit de projects (sociale woningbouw, PS), we wonen allemaal in dezelfde buurt, dat kunnen wij ook."
`Funky Technician' was tot stand gekomen met medewerking van Diamond D (Joe Kirkland), Showbiz (Rodney Lemay) en dj Premier (van Gang Starr). AG (Andre Barnes) rapte ook mee, en zodoende zijn hij en Showbiz een duo geworden, dat in 1992 de inmiddels klassieke EP `Party Groove' en daarna de eveneens klassieke elpee `Runaway Slave' uitbracht.
Terwijl Diamond D rond 1992 met zijn eerste soloproject `Stunts, Blunts & Hiphop' bezig was, ontdekte hij de eveneens uit The Bronx afkomstige Puertoricaanse rapper Fat Joe (Joe Cartagena). Rond die tijd ontdekte Lord Finesse de rapper Big L (L. Coleman) en de producer Buckwild (Anthony Best). Op een tournee leerde Buckwild de rapper OC (Omar Credle) kennen. OC kwam oorspronkelijk uit de stallen van Organized Konfusion, en was al te horen op hun single `Fudge Pudge' uit 1991.
Het nieuwste lid van DITC is, als men de geruchten mag geloven (het is dus niet officieel), Big Punisher. Punisher werd ontdekt door Fat Joe, en deed al een gastoptreden op Fat Joe's laatste plaat. Hij is tevens lid van Fat Joe's crew, Terror Squad (tezamen met Shorty Prospect, Cuban Link en Triple Sies).
Punisher heeft een contract met Loud Records, waar hij de single "I'm not a Player" uitbracht.
Het jaar van DITC
1998 Moet het jaar van DITC worden. Big L: "We gaan onze plaatsen reserveren. Op de stoelen staat `DITC', het is onze plek."
-"Just get the fuck outta there!", vult OC hem aan.
Klare taal dus. Nu horen we het de DITC-leden al jaren zeggen (volgens Big L staat er al sinds eind jaren '80 een gezamenlijk project op het programma), maar dit jaar lijken de plannen eindelijk vaste vormen aan te nemen.
Allereerst komt het groepsalbum eraan. Vorig jaar bracht DITC al twee singles in eigen beheer uit (`Day One' en `Internationally Known/The Enemy' op DITC Records). Voor het hele album hebben ze een contract met het label PayDay getekend.
Wat mogen we dit jaar nog meer van DITC verwachten? `Moeders mooiste' Fat Joe (alias Joey Crack) zal dit voorjaar na een afwezigheid van bijna drie jaar weer terugkeren. Voor dit album is Fat Joe van label geswitched. Voorheen zat Fat Joe op Relativity Records, waar hij zijn twee albums `Represent' (1993) en `Jealous One's Envy' (1995) uitbracht. `Joe Cartagena', zoals zijn derde plaat gaat heten, zal waarschijnlijk uitkomen op Atlantic Records. De eerste single van de nieuwe elpee, `Find Out', kwam ook al uit op Atlantic. De produktie van `Joe Cartagena' wordt gedaan door Buckwild, Rashad Smith, Sugar Bear en the Hitmen. Raekwon (Wu-Tang Clan), Prodigy (Mobb Deep), Noriega (Capone-N-Noriega), Big Punisher, Nas en zelfs Bone Thugs-N-Harmony zullen vocaal hun steentje bijdragen.
Lord Finesse werkt momenteel ook aan zijn nieuwste plaat. `The Underworld Operator' moet Finesse's vierde album gaan heten. De produktie wordt gedaan door Lord Finesse zelf, alsmede Showbiz, Buckwild, Diamond D, dj Premier en Easy Mo Bee. "Ik denk niet dat het zo kleurrijk als `The Awakening' (zijn vorige album, red.) gaat klinken, met alle smooth stuff erop. Je hebt nog wel drie of vier nummers die anders klinken, maar de rest is straight Finesse type stuff", zei Lord Finesse al eerder in Xces. De plaat zou eerst vorig jaar oktober, en later januari dit jaar gedropt worden, maar het schijnt dat Lord Finesse enige geschillen met zijn label Penalty Records heeft.
Ook Diamond D lijkt overhoop te liggen met zijn platenlabel Mercury Records, aangezien het gerucht circuleert dat hij zelfs door Mercury gedropt is. Wat daarvan waar is, is tot dusver niet bekend. Op Mercury verscheen vorig jaar Diamond D's tweede solo-album `Love, Hatred & Infidelity'.
Big L bereidt zich inmiddels voor op een opvolger voor zijn debuut `Lifestylez ov da Rich & Dangerous' uit 1995, dat op zijn eigen label Flamboyant Records zal verschijnen. Veel is er nog niet over bekend, maar in een interview met dit blad liet Big L weten dat het album anders dan zijn debuut wordt. "Ik ben nu niet kwaad, ik heb iets te bewijzen."
Ook Showbiz & AG schijnen met een nieuw project aan de slag te zijn.
OC (alias Mush), die vorig jaar zijn tweede plaat (`Jewelz') uitbracht, is al bezig met een nieuw project. De opnames voor `Love, Hell or Right', zoals de voorlopige titel luidt, moesten in januari beginnen.
De leden van Diggin' In The Crates zijn ook buiten DITC actief. Diamond D produceert voor de tweede elpee (`The End') van de Westcoast-rapper Ras Kass. OC zal ook op de plaat te horen zijn. OC en Ras Kass hebben ook de koppen bijelkaar gestoken voor de Open Mic/Rawkus verzamelaar `Lyricist Lounge Volume I'. Voorts doet OC doet een nummer (`Your Life') op de soundtrack van de film `Soul in the Hole'. De soundtrack zal verschijnen op Loud Records.
Lord Finesse rondde enkele maanden geleden een samenwerking af met een Zweedse rapper genaamd Steven Simmons. Op de plaat rijmen Big L en Marquee (een vrouwelijke emcee, die ook al op Lord Finesse's `The Awakening' te horen was) mee. Ook hier hebben DITC dus hun visitekaartje achtergelaten.
Buckwild produceerde recentelijk met Diamond D voor `Afro Jazz', en ook de `Tru Criminals' elpee bevat beats van Buckwild, alsmede Lord Finesse. Buckwild en OC drukten de DITC-stempel op twee nummers op de `Street Smartz' verzamelaar, op de nummers `Problemz' en `Metal Thangz' om precies te zijn. Ook Organized Konfusions Pharaohe Monch is hierop te horen.
DITC's betekenis voor hiphop
Diggin' In The Crates heeft een grotere invloed in de hiphop dan het op het eerste gezicht lijkt. DITC vervult een belangrijke rol achter de schermen, door het produceren of het doen van remixes voor een groot scala aan meer en minder bekende artiesten. Lord Finesse heeft bijvoorbeeld beats gemaakt voor The Notorious B.I.G., en Diamond D produceerde voor The Fugees.
De back to basics geest die een paar jaar terug speelde is deels terug te voeren op Diggin' In The Crates. Men heeft tot op het heden het gevoel dat hiphop te ver van de kern verwijderd is geraakt. Er ontstond een herwaardering voor de fundamenten van hiphop, dat zich uitte in een revival van de old skool. De battle rhymes, met het zogenaamde braggin' and boastin' (opscheppen), keerden terug in de teksten.
De teksten van de DITC-leden, en vooral Lord Finesse, hebben altijd gespeend gestaan van dit soort b-boy machismo. In een tijd waarin talloze rappers zich gedwongen voelden ofwel op de kennis- ofwel de gangstertrein te springen, is dat tamelijk non-conventioneel. Geleidelijk aan werd dat door anderen opgepikt.
Het belang van Diggin' In The Crates moet vooral in de pijlers van de hiphop gezocht worden. DITC mag dan wel weinig mainstream succes hebben, de formatie geniet wel veel respect in de underground, de basis en kern van alle muziek. De populaire hiphop die in de hitlijsten zegeviert, hiphop à la Puff Daddy bijvoorbeeld, steunt op de underground. De underground bestaat uit trendleiders, het is de bron van nieuwe ontwikkelingen, en het bepaalt de richting. Juist bij hiphop is dit het geval, omdat hiphop bij uitstek muziek van de straat is. En de straat, dat is waar DITC zich ophoudt.
Daarom, en wegens de constante kwaliteit van hun produkten, kan een groep als DITC altijd zeker zijn van een vaste plek in het snel groeiende hiphop spectrum. Met hun creatieve input nemen ze hiphop steeds een stapje verder. Afgezien daarvan bestaat er een weliswaar kleine maar wel consistente doelgroep die hun platen wel koopt.
Door deze lowkey benadering is DITC nooit tot de mainstream doorgebroken, en heeft de groep zelfs te kampen met tamelijk slechte verkoopcijfers. Ze maken hiphop volgens de wetten van de straat, het recept waarmee hiphop in haar puurste vorm bereid wordt.
Om in de mainstream te slagen moet de muziek aan bepaalde ongeschreven wetten voldoen. De muziek moet bijvoorbeeld van haar scherpe randjes ontdaan zijn. Het moet een geluid hebben dat voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk is. Vaak betekent dit dat de artiest concessies moet doen. De leden van DITC staan er niet bepaald om bekend zich aan te passen aan die ongeschreven wetten voor commercieel succes.
Diggin' In The Crates staat nu al bijna tien jaar garant voor onvervalste hiphop met veel street appeal. Het is verfrissend om te horen dat er nog steeds mensen zijn die bij de kern blijven, die de essentie van hiphop weergeven. Dat laatste is dezer dagen helaas een schaarstegoed geworden. DITC toont niet alleen dat ze ruggengraat hebben, maar dat ze ook de ruggengraat van de hiphop zijn.
Discografie
Voor degene die alvast een voorproefje wil hebben van wat DITC tot nu toe heeft gedaan, is er genoeg voor handen. Diamond D dropte eind vorig jaar zijn lang verwachte album `Love, Hatred & Infidelity' op Mercury Records. Zijn eerste album, `Stunts, Blunts & Hiphop', is inmiddels opnieuw door Chemistry Records uitgebracht. Op de re-release staan echter niet alle nummers. Diamond heeft ook talrijke produkties voor andere artiesten op zijn naam staan, waaronder namen als Fugees, Alkaholiks, Pharcyde, Ras Kass (Diamond gaat ook voor Ras Kass' nieuwe album produceren), Rakim, KRS-One en Sadat X.
Ook Buckwild heeft als producer zijn sporen verdiend. Behalve produkties voor DITC, kan hij ook namen als Mic Geronimo, Organized Konfusion, Artifacts, AZ, Kool G Rap en The Notorious B.I.G. op zijn curriculum vitae zetten.
Vorig jaar werd `Runaway Slave', de debuutelpee uit 1992 van Showbiz & AG opnieuw uitgebracht (helaas staan niet alle nummers erop). Hun EP `Party Groove' (1992), die aan `Runaway Slave' vooraf ging, is ook opnieuw uitgegeven in eigen beheer (Showbiz Productions). `Goodfellas' (1995), het laatste album van Show & AG, ligt nog steeds in de winkels.
OC bracht vorig jaar op Payday Records `Jewelz', de opvolger van zijn debuut `Word...Life' uit. Volgens OC is hij op `Jewelz' ouder, wijzer en daarmee milder geworden: "De teksten zijn wat meer getemperd. `Word...Life' was een persoonlijk album, dit album is meer business, het heeft een groter bereik. Het is iets voor iedereen, makkelijk luisterbaar. Niet té makkelijk luisterbaar, maar gewoon makkelijk luisterbaar. Niet zoals `Word...Life', waar de rhymes mensen verwarden, zodat ze moesten terugspoelen en opnieuw moesten luisteren."
Met `Word...Life' (1994) had OC de pech dat zijn toenmalige label Wild Pitch failliet ging. "Wild Pitch went out of business, word up!" zei OC smalend tegen Xces. `Word...Life' is alleen nog met heel veel geluk te vinden.
Lord Finesse's carrière ging ook niet van een leien dakje. Zijn debuut `Funky Technician' uit 1989 (op Wild Pitch) had, ondanks grote populariteit in de underground, teleurstellende verkoopcijfers. Volgens Finesse zelf is `Funky Technician' wel zijn best verkochte plaat: "Dat niveau heb ik nog niet bereikt."
Een betere deal met het grotere label Giant, plus steun van Ice-T en lidmaatschap van het Rhyme Syndicate leken goede prikkels voor Finesse's carrière. Zijn tweede album `Return of the Funky Man' (1991) haalde echter ook niet de beoogde verkoopcijfers.
In 1995 keerde Lord Finesse terug met `The Awakening' op het label Penalty Records, dat, in tegenstelling tot Finesse's eerste twee albums, een wat toegankelijker geluid had. `Funky Technician' is opnieuw uitgebracht, en `The Awakening' is nog steeds in de winkels verkrijgbaar. Of `Return of the Funky Man' opnieuw uitgebracht zal worden, is niet bekend. Wel is er een verzamelaar (`From the Crates to the Vaults') met niet eerder uitgebrachte nummers en remixes uit die tijd verschenen. Behalve als rapper is Lord Finesse ook als producer actief. Uiteraard produceert hij voor zichzelf en DITC, maar namen als The Notorious BIG, Sadat X, Capone-N-Noriega mogen niet onvermeld blijven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten