woensdag 8 april 2015

Fuck tha police: rappers protesteren al decennia tegen politiegeweld

Opnieuw is de Amerikaanse politie in opspraak geraakt vanwege vermeend racistisch geweld. Een blanke agent wordt vervolgd voor het doodschieten van een zwarte man in North Charleston, South Carolina. Politiegeweld is al decennia een terugkerend thema in rapnummers.

NWA - Fuck Tha Police (1988)

NWA, bestaande uit o.a. Dr. Dre en Ice Cube, waren de medegrondleggers van de gangsta rap. De naam van de groep, Niggaz With Attitude, wijst op een nieuwe houding van zwarten: "fuck you, we hoeven je medelijden niet!" Op de klassieker Fuck Tha Police valt Ice Cube niet alleen het racisme van de politie aan ("Young nigga got it bad 'cause I'm brown/And not the other color so police think/They have the authority to kill a minority"), maar ook zwarte agenten die heulen met de vijand: "But don't let it be a black and a white one/'cause they slam ya down to the street top/Black police showin out for the white cop". De autoriteiten schrokken zich een hoedje van de wraakzuchtige teksten en de FBI stuurde NWA zelfs een brief waarin ze hun ongenoegen kenbaar maakten.

Ice Cube feat. Chuck D - Endangered Species (1990)

Na zijn vertrek uit NWA was Ice Cube nog niet klaar met de politie. Met Chuck D van de politieke rapgroep Public Enemy vuurde hij op Endangered Species een nieuw salvo op de politie af: "Every cop killin' goes ignored/They just send another nigga to the morgue/A point scored--they could give a fuck about us/They rather catch us with guns and white powder...They kill ten of me to get the job correct/To serve, protect, and break a nigga's neck/'Cause I'm the one with the trunk of funk/And 'Fuck Tha Police' in the tape deck."

Ice Cube - We Had To Tear This Mothafucka Up (1992)

Tijdens de nasleep van de rellen in Los Angeles die in het voorjaar van 1992 uitbraken nadat de politieagenten die de zwarte Rodney King een jaar eerder molesteerden waren vrijgesproken, wijdde Ice Cube zijn hele album The Predator aan het onderwerp politiegeweld. Het motto: zie je wel, hier hebben we jarenlang voor gewaarschuwd. Ice Cube vangt precies de grimmige sfeer en de volkswoede in de straten van South Central LA tijdens die hete lente. We Had To Tear This Mothafucka Up opent met fragmenten uit nieuwsuitzendingen over de rellen en de verwoestingen. Cube suggereert dat de rechtbankjury die de agenten vrijspraken racistische motieven hadden: "Go to Simi Valley and surely/somebody knows the address of the jury/Pay a little visit, "Who is it?" (Who is Ice Cube?)/"Can I talk to the grand wizard?" then boom!" Verder Ice Cube omschrijft Cube het lynchen van de agenten: "Pretty soon we'll catch Sergeant Coon/Shoot him in the face, run up in him with a broom".

Body Count - Cop Killer (1992)

De ophef om Fuck Tha Police was nog niets in vergelijking met de shitstorm waarmee Ice-T te maken kreeg toen hij met zijn hardrockband Body Count Cop Killer uitbracht in 1992, vlak na de rellen in Los Angeles na de vrijspraak van de agenten die Rodney King hadden mishandeld. "Fuck the police, yeah!/Fuck the police, for Daryl Gates/Fuck the police, for Rodney King/Fuck the police, for my dead homies". De politie, de overheid, de wapenlobbygroep National Rifle Association en zelfs president Bush spraken schande van de vermeende oproep om politiemannen te vermoorden. Ice-T vond de reactie overdreven en zelfs racistisch, want niemand lag er volgens hem wakker van toen Arnold Schwarzenegger in Terminator II talloze politieagenten overhoop schoot. Ice-T's Platenmaatschappij Time Warner probeerde de gemoederen te laten bedaren door eerst de woorden Cop Killer van de hoes te verwijderen, vervolgens het gewraakte nummer van het album te halen en uiteindelijk Ice' contract te ontbinden.

KRS-One - Sound of da Police, Black Cop (1993) en Who Protects Us From You? (1989) 

Woop! Woop! That's the sound of the police! KRS-One nam de politie vaker onder vuur (Who Protects Us From You? en Black Cop), maar Sound of da Police is misschien wel zijn grootste hit. Volgens Kris is er nog helemaal niets veranderd sinds de afschaffing van de slavernij. "The overseer rode around the plantation/The officer is off patroling all the nation/The overseer could stop you what you're doing/The officer will pull you over just when he's pursuing/The overseer had the right to get ill/And if you fought back, the overseer had the right to kill/The officer has the right to arrest/And if you fight back they put a hole in your chest!/Woop! They both ride horses/After 400 years, I've _got_ no choices".

Zwarte politieagenten die hun eigen volk lastigvallen worden door KRS-One aangepakt op Black Cop (eveneens van het album Return of the Boom Bap uit 1993). "The black cop is the only real obstacle/Black slave turned black cop is not logical/BBut very psychological, haven't you heard?/It's the black cop killing black kids in Johannesburg/What's up black cop, yo what's up?!/Your authorization says shoot your nation".

Op het album Ghetto Music: The Blueprint of Hip Hop (1989) is politiegeweld een thema. Op de hoes zit KRS-One op een trap voor zijn huis te praten met een politieagent, die zijn wapenstok in de aanslag houdt achter zijn rug. De politie moet de zwarte gemeenschap beschermen, maar wie beschermt de zwarte gemeenschap tegen de politie, vraagt hij zich af op Who Protects Us From You? "Well, back in the days of Sherlock Holmes/A man was judged by a clue, now he's judged by if he's, Spanish, Black, Italian or Jew"

2Pac - Trapped (1991)

Op Trapped omschrijft Tupac Shakur hoe hij door de politie wordt lastiggevallen, wat ontaardt in een schotenwisseling. Uiteindelijk wordt 'Pac in een hoe gedreven. "What do I do?/Live my life in a prison cell// I'd rather die than be trapped in a living hell/They got me trapped" Ironisch genoeg zou Tupac rond de release van de single zelf een confrontatie met de politie hebben gehad.

Rage Against The Machine - Killing in the Name (1992)

Een half jaar na de rellen in Los Angeles, die uitbraken na de vrijspraak van de politieagenten die Rodney King mishandelden, bracht de rapmetalgroep Rage Against The Machine de explosieve single Killing in the Name uit. Zanger Zack de La Rocha noemt de politie een racistisch instituut dat hij vergelijkt met de Ku Klux Klan: "Some of those that work forces, are the same that burn crosses".

Main Source - Just a Friendly Game of Baseball (1991)

Main Source pakte het wat subtieler aan, maar niet minder vilein. Op Just a Friendly Game of Baseball gebruikte de groep een honkbalwedstrijd als een briljante metafoor voor het systematische geweld van de politie tegen zwarten: "I guess when they shoot up a crew, it's a grand slam/And when it's one, it's a home run/But I'ma be ready with a wild pitch/My finger got a bad twitch, plus I'm on the switch - side/and step up to the batter's box/Fuck red and white, I got on Black Sox/But let him shoot a person from the White Sox/What's the call? Foul ball/Babe Ruth woulda made a good cop, but he didn't/Instead he was a bigot, dig it"

Hard Knocks - Road to the Precinct en Dirty Cop Named Harry (1992)

Het obscure New Yorkse duo Hard Knocks ruimde 2 nummers in voor een aanklacht tegen de politie op hun enige album School of Hard Knocks uit 1992. Road to the Precinct is het verhaal van een over een blanke buurjongen die vroeger al zijn buurtgenootjes verlinkte, en eenmaal volwassen politieagent wordt en zijn oude zwarte buurjongens het leven zuur maakt: "When we played cops and robbers he would always shoot me/Like he knew I would grow up being a threat to society/He always wanted to play the cop/Like he enjoyed seeing niggas being arrested or shot".

Politiecorruptie wordt ook aan de kaak gesteld. Dirty Cop Named Harry vertelt het verhaal van een rechercheur die een partij cocaïne van de Colombiaanse drugsmaffia steelt. "But a lesson to the ones in the profession/Corruption in our system is a short time blessing/Five slugs for the five thugs he mugged/For 20 years of dirt he kept swept under the rug".

Mos Def - Mr. Nigga (1999)

Ook al klim je op de sociale ladder, gelijk aan je blanke medeburgers zal je nooit worden in Amerika, constateert Mos Def bitter op Mr. Nigga. Ondanks een goede baan loop je als zwarte dagelijks het risico aangehouden te worden. "Two assistants, two bank accounts, two homes/One problem: Even with the Os on his check/The po-po stop him and show no respect."


Een raprespons op de recente gebeurtenissen is vooralsnog uitgebleven. Aan het hiphopfront blijft het opvallend stil, constateerde het muziekblog Cuepoint.

Dit artikel verscheen eerder op de websites van de Wegener-dagbladen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen