zaterdag 1 januari 1994

Osdorp Posse: Hard met hun hart

Ze zijn gehaat , geliefd en vooral verkeerd begrepen. Ze rappen in het Nederlands , hun moerstaal: de Osdorp Posse. En ze komen uit Osdorp , Amsterdam.

De eerste keer dat ik de Osdorp Posse leerde kennen was zo`n vier jaar geleden .Ze waren te gast bij een muziek programma van de VPRO.Ze waren toen nog niet echt serieus bezig en verwachtten ook nooit een contract te krijgen of uberhaupt zo populair te worden zoals ze nu zijn .De neefjes Def P.(rap) en IJsblok (achtergrondsteuningsrapper)begonnen met rappen. IJsblok zette een instrumentale plaat op en Def P. rapte er overheen.Later kwamen ze op een schoolfeest met de broers King Arthur en Seda in contact.De laatste maakte beats , en ze besloten om samen te gaan werken. IJsblok:"We waren in het begin nog helemaal niet echt serieus.Def P.vroeg eens aan mij hoe ik heette en ik zei `noem me maar IJsblok` en een week later kwam hij met een tekst aanzetten waarin ik IJsblok werd genoemd." De Osdorp Posse is uiteindelijk bekend geworden door het verspreiden van 200 demo`s , en elke kans op een (gratis) optreden aan te pakken.

De Osdorp Posse heeft geen hoge dunk van de media.Ze verzinnen een hoop onzin , veranderen uitspraken en interpreteren deze verkeerd.IJsblok en Def P. geven enkele voorbeelden van bij verzinsels door journalisten. IJsblok:"Ik las laatst in een artikel dat een van onze oma`s op een boerderij woont en dat we daar altijd tot rust komen .Dat slaat helemaal nergens op:wij hebben helemaal geen oma die op een boerderij woont."Def P.:"Ze hebben ook wel eens geschreven dat ik uit Osdorp ben gevlucht , omdat ik hier niet meer veilig ben en me ook niet meer in de binnenstad van Amsterdam durf te vertonen."

"Journalisten denken vaak dat ze veel macht hebben en alles kunnen schrijven.Tijdens het interview zijn ze heel slijmerig , maar zodra ze de voordeur achter zich dichttrekken , denken ze dat ze hun artikel binnen hebben , en dan kunnen we de tering krijgen."

Hoe is de Osdorp Posse eigenlijk op het idee gekomen om in het Nederlands te rappen?
Def P. :"Het gaat eigenlijk vanzelf.Het klinkt geloofwaardiger.In het begin dacht iedereen dat het een grap was , omdat iedereen in een vast geachtepatroon zit; Alles moet Engels. Nu heb je dat niet meer zo , de barriere is doorbroken.Ik vind Nederlands een prima rap-taal , want grammaticaal verschilt het nauwelijks met het Engels.Rappen in het Engels is communiceren via een omweg.Het Nederlands bevalt ons beter.De reden dat velen in het Engels rappen is omdat ze toch nog hopen op een internationale doorbraak."

Hoewel Def P. zijn nummers zo afwisselend mogelijk probeert te schrijven , is er op hun CD`s toch een rode draad.Hun teksten zijn soms sarcastisch , soms serieus.
Def P. wil niet verklappen wanneer het sarcastisch is en wanneer serieus."Ik wil dat de fans zelf nadenken en niet alles zelf voor gekauwd krijgen.Ze moeten zelf uitvinden wat erachter zit en niet alles voorgekauwd krijgen.Ze moeten zelf eigen meningen vormen." De reden dat hun muziek en teksten zo aanslaan is volgens IJsblok en Def P. omdat veel mensen zich ermee kunnen identificeren.
Zelfs meisjes gaan zich meer interesseren , ondanks het verkeerd begrepen nummer Vrouwonvriendelijk?.
De Osdorp Posse is niet vrouwonvriendelijk , maar bitch-onvriendelijk. Wat zijn de toekomstplannen van de Posse?
IJsblok :"Doorgaan tot we erbij neervallen , en steeds harder als het kan." Def P. :"En niet toegeven aan de commercie.Steeds bekender worden en toch ook steeds meer underground."

Hebben ze nog wat te zeggen tegen de hiphoppers van Nederland en de lezers van Catch?
IJsblok en Def P. :"Doe je eigen ding , en wees jezelf. Loop niet met de grote meute mee."

Dit artikel verscheen eerder in Catch. Teruggevonden via de officiële Osdorp Posse website.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten