donderdag 20 november 1997

O.C. en Big L: Ouder en milder?

Nederland lijkt de laatste tijd wel te worden bestormd door DITC-leden. Een tijdje terug nog werden we door Lord Fines­se met een bezoekje ver­eerd, en onlangs kwamen ook OC en Big L naar de hoofd­stad. Maar het is niet voor niets, want als we de twee rap­pers mogen geloven, wordt 1998 het jaar van DITC.

De combinatie OC en Big L is een leuk contrast. OC is de intro­verte, coole, oudere rapper. Big L is daarentegen amicaal en extravert met veel jeugdig enthousiasme. Volgens OC is Big L ook een beetje het kind binnen DITC (voluit Diggin' In Tha Cra­tes, de Newyorkse formatie bestaande uit klinkende namen als Diamond D, Showbiz & AG, Lord Finesse, Fat Joe, Buckwild, OC en Big L), maar dat komt vooral door zijn leeftijd. Zittend aan een tafel in het Melkweg Café doet OC zich te goed aan whisky, terwijl Big L, om zijn stem te sparen, thee met honing drinkt.
1998 wordt jaar van DITC, verzekeren Big L en OC me. Zoals bekend staat het DITC album voor de deur. Diamond D heeft zo­juist zijn nieuwste project gedropt. Lord Finesse werkt aan de opvolger van `The Awakening' (zie interview elders in dit blad­). Fat Joe is bezig met een nieuw album. Big L bre­ngt zijn tweede werk uit op zijn eigen label, Flam­boyant Records. Show­biz & AG steken ook de kop­pen weer bij­elkaar. Zelfs OC ­is al bezig met een derde plaa­t. "Love, Hell or Right" gaat het he­ten, en de opnames moeten in januari gaan be­ginnen. Opmerke­lijk, want OC's tweede plaat verscheen nog vrij recentelijk.
"Jewelz", zoals zijn tweede album heet, is volgens OC meer toegankelijk dan zijn debuut "Word...Life" uit 1994.
"De tek­sten zijn wat meer getemperd. `Word...Life' was een persoonlijk album, dit album is meer business, het heeft een groter be­reik. Ik wil dat de vrouwen begrijpen hoe OC is, ik wil dat gasten het be­grijpen. Voor mensen die niet underground geo­riënteerd zijn, dat zij begrijpen wat ik bedoel. Het is iets voor ieder­een, makkelijk luisterbaar. Niet tè makkelijk luis­terbaar, maar gewoon makke­lijk luisterbaar. Niet zoals `Word..­.Life', waar de rhymes mensen verwarden, zodat ze moesten te­rugspoelen en op­nieuw moesten luisteren."
Ook de enigszins teleurstellende verkoopcijfers van OC's debuut speelden een rol in de nieuwe benadering.
"De verkopen waren verneukt omdat het label niets voor me deed. Maar ik heb er voor gekozen niet nog een single uit te brengen. Dat was tijdverspilling."
OC schaamt zich er niet voor dat hij "Jewelz" ook wel voor het geld heeft gemaakt.
"Wat is er mis met geld verdienen? Het respect heb ik. Ik ben zeven jaar underground, dus het zou stom zijn als ik geen geld verdiende. Ik probeer niet gewoon pop te gaan ofzo."
Respect van de underground zal OC niet verliezen, daar is hij van overtuigd. "Daar ben ik een te goede emcee voor," zegt hij zelfverzekerd, als het niet de voor rappers typerende braggado­cio is. Het is inderdaad onwaarschijnlijk dat "Jewelz" OC's reputatie zal beschadigen. De produktie is namelijk in handen van o.a. DJ Premier, Buckwild en de Beatminerz; namen waar men vrijwel blinde­lings op kan vertrouwen.
Leeftijd was nog een meespelende factor. OC zegt ouder, mil­der en naden­kender, en daarmee ook beter qua skil­ls te zijn gewor­den. Big L kan zich daarin vin­den. Zijn tweede album is ook rustiger dan het eer­ste.
"Zoals ik het nu zie ben ik niet boos, terwijl ik op het eerste album boos was. Ik was mijn demo aan het shoppen, en niemand wou me tekenen. Iedereen zei: `we vinden het goed maar we vin­den het niet goed.' Als ze je niet tekenen, ben je boos. Nu ben ik niet boos, ik heb gewoon iets te bewijzen. Ik moet me­zelf bewijzen. Ik moet het laten zien, ik kan het niet zeggen en het vervolgens niet doen."
OC en Big L mogen dan wel volwassener zijn geworden, voorlopig zijn ze nog niet op jaren. Big L: "We zijn allemaal jong begon­nen, we draaien al lang mee, en we zijn nog steeds jong. We weten niet waar we over een paar jaar zijn, want we hebben onze top nog niet bereikt, we zijn nog steeds groeiende. En daar ben ik blij om, want: the later the dinner, the greater the win­ner."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten