Jim White probeert een oude rommelmarktgitaar weer aan de
praat te krijgen als we hem thuis bellen in Athens, Georgia. Het is welhaast
een metafoor voor zijn leven. De 55-jarige alt.country singer-songwriter en
zijn gezin maakten de laatste jaren een armoedeval toen zijn vrouw hem verliet
en hij brak met zijn label Luaka Bop, waar hij zijn hele carrière zat. Met veel
pijn en moeite schraapte White de financiering van zijn nieuwe plaat Where It
Hits You bij elkaar. Maar het gevaar is nog niet geweken: “We mogen van geluk
spreken als we ons huis kunnen houden.”
Met een bonte stoet aan seriemoordenaars, geesten,
godsdienstfanaten en bijgelovigheid, waren de platen van Jim White nooit een
vrolijke boel. Toch valt de sombere toon van Where It Hits You meteen op.
Opvallend genoeg waren de liedjes al vóór de scheiding geschreven. Openingsnummer Chase The Dark Away
was zelfs een cadeautje voor zijn soon to be ex wife.
“Ik denk nooit van tevoren: ik ga een plaat maken over
spijt, plezier of euforie. Ik volg gewoon mijn neus. Het is als het maken van
een documentairefilm: je weet wat je wilt onderzoeken, maar het verhaal
presenteert zich tijdens het filmen. Dat gebeurde ook met dit album, tijdens
het schrijven presenteerde het verhaal zich: mijn vrouw verliet me. Dus veel
liedjes gaan over haar en ons leven samen. Het album besloot een andere
betekenis te nemen dan die ik in mijn hoofd had, en ik moest daaraan meewerken.
Het album wilde droevig worden, maar ik was niet bedroefd toen ik de liedjes
schreef. Maar uiteindelijk draaide ik bij.
Mijn hart was gebroken. Mijn vrouw liep weg en we hadden een
kind van drie, die was ook verscheurd. Er waren veel problemen. Het waren een
paar heel slechte jaren.”
“De liedjes waren al geschreven. Ze zijn van een afstand
geschreven. Epilogue to a Marriage had ik al geschreven voordat ik wist dat
mijn eigen huwelijk voorbij was. Soms is iets nabij, maar dat heb je pas nadien
door.”
Besefte u het misschien onderbewust al?
“Ik weet niet of het zo psychologisch was, of het een
onderbewuste projectie was. Het is alsof je een boek leest. Je bent op
bladzijde tien en de personages doen iets. Plots blaast de wind de bladzijden
verder naar pagina 22 en opeens is alles anders. Je hebt geen tijd om te
beseffen wat er is gebeurd en dan blaast de wind de bladzijden weer terug. Ik
zag flarden van een uiteenvallende wereld, maar wist niet dat het de mijne was.
En ik schrijf veel over uiteenvallende werelden, dus het is niet ongewoon.
De dag waarop ik Epilogue to a Marriage opnam was de dag
waarop mijn vrouw me verliet. De zangeres op het nummer, Caroline Herring, had
haar kinderen meegenomen en die speelden met mijn kinderen in de tuin. Mijn
vrouw paste op ze terwijl de zangeres zong over het einde van een huwelijk. Dat
was een lange, zware dag voor mij, kan ik je vertellen.”
Zou het lied uw vrouw aangespoord hebben?
“Het heette toen nog niet Epilogue to a Marriage, maar On
The Best of Days. Er is geen causaal verband, denk ik. Het is als een rivier
waarin stokken hout drijven. Bij de flessenhals proppen de stokken op, ze gaan
door de flessenhals en drijven weer uit elkaar. Het waren dus veel dingen die
samengedrukt werden in een krappe ruimte en die raakten met elkaar verstrikt.”
Is Where It Hits You uw meest persoonlijke plaat?
“Zeker. I'm trying to become more of a person, so I'm trying
to make more personal albums. Mijn eerste platen gingen meer over mythes. Dat
is goed als je jong bent, om uit te vogelen wie je bent. Maar op gegeven moment
moet je het verkennen afsluiten en settlen op een terrein dat zinvol is.”
Is het moeilijk om over uw scheiding te zingen? Het lijkt me pijnlijk om naar uw eigen plaat te luisteren.
“Een leraar op school zei altijd dat praten oplucht. Dus als
ik een probleem heb praat ik er zo veel mogelijk over.”
Was het een soort therapie?
“Al mijn platen zijn als zelftherapie. Het is mooi als mijn
therapie anderen aan het denken zet. Ik probeer steeds meer behulpzaam voor
anderen te zijn, in plaats van aan mezelf te denken.”
Voelt u zich nu beter?
“Ik probeer het. Het was een zware periode, maar het gaat
beter dan een jaar geleden, dus ik moet deze vraag met ja beantwoorden. Een
plaat maken is cathartisch. Ik ben emotioneel traag, het duurt lang voordat ik
iets in mijn hoofd verwerkt heb. Ik ben nog er nog niet klaar mee. Ik ben ook
nog steeds bezig met dingen uit mijn jeugd. Maar ik probeer niet achterom te
kijken, waar ik wel van nature toe geneigd ben. Mijn nieuwe vriendin stimuleert
me vooruit te kijken.”
Heeft u eraan gedacht om met uw plaat wraak te nemen op uw
ex-vrouw?
“Nee. We hebben samen een kind, dat wil ik geen pijn doen.”
Marvin Gaye maakte bijvoorbeeld Here, My Dear over zijn
scheiding.
“Zoals ik al zei, ik verwerk dingen heel langzaam. Misschien
weet ik pas over tien jaar hoe het zit. Sommige artiesten kunnen heel snel
zingen over hun emoties. Ik niet. Het moet heel diep in mij zinken voordat het
eruit kan. In mijn hoofd is het nu nog een chaos.”
Heeft de scheiding u veranderd?
“Het maakt je overal bang voor. Ik vertrouw mensen minder.
Ik ben een ander persoon. Dat is jammer.”
Wat heeft u ervan geleerd?
“Ik heb geleerd dat ik geneigd ben te trekken naar gebroken
mensen. Ik denk dat zij zichzelf willen helen, zoals ik mezelf wil helen. Dat
is geen gezond uitgangspunt. Ik heb geleerd dat hoe graag iemand ook zegt dat
hij wil veranderen, niet betekent dat hij ook echt wil veranderen. En het is
niet mijn taak om die persoon te veranderen. Dat kan alleen van binnenuit
komen.
Ik moet leren de mensen van wie ik hou te beschermen. Ik
voel me schuldig tegenover mijn kinderen, de oudsten moesten dit voor de tweede
keer doormaken. Zij lijden eronder. Dat is geen fijn gevoel.”
Na tien jaar gingen u en uw platenlabel Luaka Bop uit elkaar. Waarom?
“Luaka Bop me niet gedropt. Ze boden me een zodanig klein
budget voor mijn nieuwe plaat, dat ik dacht: voor dat geld kan ik het ook zelf
doen. Wat ze in feite zeiden was: er is niet genoeg geld in deze business
waarvan jij en wij kunnen leven, dus wij gaan geld verdienen en jij moet
beslissen of je dat ook wil. Ik besloot dat ik dat niet kon. Dus we zijn ieder
ons eigen weg gegaan. Even goede vrienden. David (Byrne) heeft me nog een
aardige brief gestuurd en ik hem. Het was een wederzijds besluit.”
Dus er is geen animositeit?
“Nee helemaal niet. Luaka Bop heeft mijn leven zoveel beter
gemaakt. Je weet hoe slecht het momenteel gaat in de muziekindustrie. Ik voelde
me eigenlijk schuldig dat ik wegging. Zij geloofden in mij toen ik een maffe
taxichauffeur was en niemand mij een platencontract wilde geven, wilden zij wel
een plaat met mij maken. Ik vond dat ik Luaka Bop eeuwig trouw moest blijven,
maar ze begrepen mijn besluit. Ik weet zeker dat ze me liever het budget hadden
gegeven dat ik echt nodig had om deze plaat te maken. Maar dat geld hadden ze
niet. Dat betekende dat ik de plaat moest weggeven en er niets aan zou
verdienen. Toen moest ik dit moeilijke besluit nemen. En dit soort besluiten
worden nu heel veel genomen in de muziekindustrie.”
Is het moeilijker om op eigen benen te staan, of verdient u nu
juist meer?
“Mijn vorige label bood tour support, bracht de plaat uit en
deed promotie. Ik heb net een tour langs de westkust gedaan waarbij ik mijn
eigen tour support deed. In zeven dagen heb ik dertigduizend dollar verloren
aan de band, vliegtickets, hotels, repetities. Het was ontluisterend en het
maakte me nog dankbaarder voor wat Luaka Bop al die jaren voor me heeft gedaan.
Ik kan nu hooguit een driekoppige tourband betalen. Er is geen
platenmaatschappij meer met diepe zakken die honderdduizend dollar in je tour
steekt omdat ze verwachten dat het een succes wordt en je tweehonderdduizend
platen gaat verkopen. Veel mensen demoniseren platenmaatschappijen. Screw that!
Dankzij de platenmaatschappijen worden artiesten gehoord.”
Ik dacht juist dat artiesten tegenwoordig hun geld
verdienden met toeren?
“Dat denken artiesten inderdaad en daarom zijn er zo veel op
tour. Dat leidt tot verzadiging. Laten we zeggen dat je in Amsterdam elke avond
vijftien bands kunt zien. Waar moet je heen? Je moet gaan kiezen, wil ik Steve
Earle, Lucinda Williams of Bon Iver zien? Er is veel meer concurrentie.
Het is voor artiesten moeilijker om zalen te vinden met een
built-in audience en goede promotiemogelijkheden.”
Hoe heeft u uw plaat gefinancierd?
“Ik heb een Kickstarter-campagne gedaan om geld in te
zamelen en ik heb mijn spaargeld erin gestopt.
Hou je ook meer geld over als je zelf je plaat financiert?
“Dat is de theorie. Ik heb nog steeds een distributeur nodig
om mijn plaat uit te brengen, dus die krijgt ook een deel van de opbrengst. Ik
moet zelf mijn promotie doen. Mijn label Yep Roc wilde dat ik naar SXSW ging.
Dat leek mij niet waardevol, want daar is iedereen dronken en niemand luistert.
Ik moest dat zelf betalen. Het kostte me duizend dollar, dus ik moet voor duizend
dollar aan platen verkopen om het er weer uit te halen. Dat is wel gelukt, maar
ik vond het toch tijdsverspilling, want er waren maar veertig man, ze waren
dronken en praatten hard. Niet ideaal voor wat ik doe. Over anderhalf jaar moet
blijken of ik breakeven heb gedraaid. Als dat niet zo is, is dat niet goed,
maar het gaat er ook om of ik genoeg winst maak om het een paar jaar uit te
zingen en een volgende plaat te maken.
Ik probeer nu ook werk te krijgen als producer. Ik heb een
Belgische band geproduceerd: Stanton. We hebben die plaat opgenomen in
Nijmegen. Geweldige muzikanten, die plaat wordt een succes. We deden alles van
Americana tot Django Reinhardt. De gitarist Geert Hellings is de beste gitarist
die ik ooit heb gehoord.”
Hoe zit het met uw pensioen, en kunnen uw kinderen nog wel studeren straks?
“Studeren? We mogen van geluk spreken als we ons huis kunnen
behouden. Mijn pensioen heb ik helemaal in deze plaat gestoken. In Amerika is
er geen vangnet, als je valt val je en de grond is hard. Ik sla mijn vleugels
uit op diverse gebieden. Ik werk ook als schrijver en beeldend kunstenaar. Toen
mijn vrouw bij me weg was, bleef ik alleen thuis achter en ik heb poppetjes
gemaakt van afval. Naïeve outsiderkunst.”
Ik hoorde dat u in Engeland als tuinman hebt gewerkt?
“Haha! Ja, dat had te maken met die Kickstarter-campagne,
een paar mensen in Engeland hadden gevraagd of ik voor ze kwam spelen. Dat was
heel leuk, ze hadden lekker gekookt en de hele familie en vrienden waren er.
Ken je het boek Siddhartha van Herman Hesse? Dat gaat over spirituele reis van
een man die verlichting zoekt. Hij doet allerlei vreselijke baantjes om
nederigheid en begrip te leren. Ik hou van eenvoudig werk en anderen van dienst
te zijn. Dat herinnert je eraan dat je niet de enige persoon bent op deze
wereld. Die mensen lieten me in hun tuin werken, maar dat bleek niet zo’n grote
tuin te zijn.”
Twee crises tegelijk in uw leven. Zit er een groter plan
achter?
“Dingen moeten soms kapot gaan, zodat iets nieuws kan
ontstaan. Maar het is moeilijk als je kinderen hebt. Toen mijn vrouw wegging
kostte mijn levensonderhoud meteen twee keer zoveel. Als die
Kickstarter-campagne was mislukt, was ik mijn huis kwijtgeraakt en had ik met
twee kleine kinderen in een stacaravan of een klein flatje moeten gaan wonen.
Het is niet makkelijk om nonchalant te zeggen: ach, alles komt goed, als je de
worsteling van je kinderen ziet en je ze niet kunt helpen. Je kunt ze niet naar
de school sturen die je wilt, of ze meenemen naar een winkel om iets te kopen
dat ze blij maakt, of ze meenemen naar het circus. Het moeilijkste is een ouder
te zijn en arm. Ik kan alleen maar hopen dat het leven beter wordt door zelf
mijn plaat bezitten en meer controle te hebben over mijn carrière. We zullen
zien. Ik kan alleen maar doen wat binnen mijn vermogen ligt, de rest van de
wereld zal moeten meewerken.
Ik denk niet dat ik onderdeel ben van een groter,
voorbestemd plan. Voor dat soort zaken is nooit een wetenschappelijke of
theologische grond gevonden. Ik geloof wel in aantrekkingskracht. Of de
aantrekkingskracht van het toeval voor mijn part. Als je je aangetrokken voelt
tot licht, zul je licht aantrekken. Als je je aangetrokken voelt tot donker,
zul je donker aantrekken.”
Voelt u zich aangetrokken tot het donker?
“Het is een verleiding. Die ik moet leren te weerstaan. Maar
er zijn twee soorten duisternis: een cathartische, helende duisternis en
darkness for the sake of darkness. Veel artiesten zijn gevallen voor het
laatste. En dat leidt tot Kurt Cobain op de vloer met een pistool.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten