zaterdag 28 juni 2014

In memoriam: Bobby Womack (1944-2014)

Op 17 juni 2011 interviewde ik Bobby Womack 4 uur lang.

The last soulman is niet meer. Na jarenlange gezondheidsproblemen, kwam Bobby Womacks overlijden op 27 juni toch onverwacht.

Ondanks zijn enorme staat van dienst werd Bobby Womack altijd wat ondergewaardeerd. Zo werd hij vaak verward met Womack & Womack, de band van zijn broer Cecil. “Ik had er geen idee van dat zij zo hot waren. Ik kende hun nummers eigenlijk niet eens omdat ze in Amerika niet zo groot waren, maar hier in Europa waren ze gigantisch”, vertelde Bobby Womack in 2011 aan Heaven. “Ik was eens in Europa en checkte in bij een hotel en de receptionist vroeg: ‘Bent u van Womack & Womack?’ ‘Nee dat is mijn broer’, antwoordde ik. ‘U bent niet van Womack & Womack? Oh ik zie dat we vol zitten.’ Toen zei ik maar dat we inderdaad Womack & Womack waren. Die man zei: ‘Waarom zei u dat niet? We hebben een suite voor u.’”

Geen carrière kende zo veel pieken en dalen als die van Bobby Womack. Sam Cooke ontdekte Bobby en zijn broers al op jonge leeftijd en nam The Womack Brothers onder zijn hoede, toen Bobby nog maar twaalf jaar was. Bobby was coauteur van It’s All Over Now van de gebroeders Womack, inmiddels omgedoopt in The Valentinos. De cover door The Rolling Stones werd een van de eerste hits van de Britse groep.

Het succes van The Valentinos wordt echter gekortwiekt door de moord op Cooke. Als Bobby korte tijd later trouwt met Cooke’s weduwe Barbara– naar eigen zeggen om haar en de kinderen te beschermen - lijkt zijn carrière voorbij. Het huwelijk valt in slechte aarde. Diskjockeys weigeren Bobby’s platen te draaien, breken die zelfs voor zijn ogen in tweeën. Cooke’s broers slaan Bobby bijna dood in een hotelkamer in Chicago.

Als verdienstelijk gitarist bouwt Bobby Womack wel een succesvolle loopbaan op als sessiemuzikant. In de American Studios van Chips Moman in Memphis speelt hij mee op platen van Joe Tex, Aretha Franklin  (Lady Soul) en Elvis Presley, en maakt deel uit van de vaste bands van Ray Charles en Wilson Pickett (Midnight Mover is van Bobby’s hand). Bobby raakt bevriend met Sly Stone en Janis Joplin, hij was naar eigen zeggen op haar hotelkamer enkele uren voordat ze stierf.

Eind jaren ’60 krijgt Womack een tweede kans als artiest. Hij scoort in 1968 zijn eerste hit met California Dreamin’, een cover van The Mamas & The Papas. In de jaren ’70 maakt Bobby een reeks sterke albums met Understanding, Communication en The Facts of Life, en scoort hij hits met o.a. Harry Hippie, Woman’s Gotta Have It en Across 110th Street, dat in de jaren ’90 een revival beleeft als Quentin Tarantino het nummer gebruikt voor de soundtrack van Jackie Brown.




Vanaf de jaren ’80 gaat het, na een opleving met The Poet (1981), bergafwaarts en in de volgende de decennia raakt hij in de obscuriteit. Bobby kampt met een stevige cocaïneverslaving. Hij snoof zelfs coke in het bijzijn van zijn vader. Zijn drugsprobleem weet Bobby aan zijn traumatische leven. Zijn mentor Sam Cooke werd vermoord, zijn huwelijk met Cooke’s weduwe maakte hem jarenlang persona non grata. Bobby’s broer Harry werd in zijn huis doodgestoken door een jaloerse vriendin. Bobby verloor twee zoons, de ene in de wieg en de ander pleegde zelfmoord. Een andere zoon zat een gevangenisstraf uit omdat hij iemand doodreed. En dan waren er nog meerdere echtscheidingen en de keer dat Barbara hem in bed betrapte met zijn stiefdochter Linda (die later trouwde met zijn broer Cecil en Womack & Womack vormde) en hem bijna neerschoot.

De drugs verlamden zijn creativiteit. De laatste twintig jaar is het stil rond Bobby Womack. “Ik loog tegen mensen. Quincy Jones belde me op om samen te werken en ik antwoordde: ik had graag gewild maar ik moet naar Spanje. Spanje was in mijn appartement, ik ging helemaal nergens heen. Ik zei tegen mezelf: ik kan dit niet, stel dat ze erachter komen dat ik geen liedjes kan schrijven? Dat was mijn grootste angst”, vertrouwde Womack in 2011 aan Heaven toe.

Totdat hij in 2010 plots opduikt op de single Stylo van de Gorillaz. “Ze belden me op. Ik zat ze een beetje te plagen: ‘Ik heb nog nooit van de Gorillaz gehoord. Ik ken wel The Monkees”, grapte Womack in 2011 tegen Heaven. De samenwerking met Damon Albarn haalt Bobby uit zijn creatieve impasse en in 2012 werken ze samen aan Womacks comebackalbum The Bravest Man in The Universe. Het elektronische geluid is niet ieders smaak, maar Bobby Womack is terug.



Een jaar voor de release van The Bravest Man in the Universe liet Womack aan Heaven nieuw materiaal horen, dat niet is terechtgekomen op dat album. Toen verklapte hij ook dat hij een album had opgenomen met samenwerkingen met Stevie Wonder, Ronald Isley en Snoop Dogg. Dus misschien zijn we nog niet van Bobby Womack af. De titel van die plaat? The Best Is Yet To Come... 

Dit artikel verscheen eerder in popmagazine Heaven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten